ام آر آی کمر چیست + تفسیر جواب ام آر آی کمر

در حال حاضر ام آر آی کمر یکی از رایج‌ترین روش‌ها است که به طور خاص بخش پایین ستون فقرات را بررسی می‌کند. منطقه‌ای که معمولاً مشکلات کمر از آنجا نشات می‌گیرد و در اصطلاح پزشکی به آن قسمت لومبوساکرال ستون فقرات می‌گویند.

لومبوساکرال از پنج استخوان مهره کمری (L1 تا L5)، ساکروم (سپر استخوانی در پایین ستون فقرات)، دنبالچه، عروق خونی بزرگ، اعصاب، تاندون‌ها، رباط‌ها و غضروف تشکیل شده است. هرگونه اختلال در ساختار یا عملکرد این بخش‌ها می‌تواند زمینه بروز کمر درد و مشکلات بعدی را فراهم کند.

در این شرایط، پزشک برای تشخیص نهایی دستور انجام ام آر آی (MRI) کمر و ستون فقرات را می‌دهد. در ادامه به جزئیات بیشتری از مزایا و نحوه تفسیر ام آر آی کمر اشاره خواهیم کرد.

نحوه انجام ام آر آی کمر

دستگاه MRI لوله‌ای‌شکل و دارای یک تخت است که با خوابیدن روی آن به‌آرامی به سمت داخل رانده می‌شوید. اگر به دستورالعمل‌های ارائه‌شده قبل از تصویربرداری توجه کرده باشید، در داخل و اطراف دستگاه کاملا ایمن خواهید بود.

کل فرآیند می‌تواند از 30 تا 90 دقیقه طول بکشد. زیرا اگر نیاز به تزریق ماده حاجب برای افزایش کنتراست و وضوح تصاویر داشته باشید، ممکن است لازم باشد تا یک ساعت منتظر بمانید تا رنگ از طریق جریان خون وارد ستون فقرات شما شود.

دستگاه هنگام گرفتن تصاویر، صداهای بلندی ایجاد می‌کند. به‌همین‌دلیل، از قبل به شما گوش‌گیر یا هدفون برای گوش دادن به موسیقی داده می‌شود تا کمتر اذیت شوید.

در نهایت تکنسین از شما می‌خواهد که روی تخت دراز بکشید. پس از پایان تصویربرداری، می‌توانید بلافاصله به منزل بازگردید و فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید.

دریافت تمام نتایج و تفسیر ام آر آی کمر ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد.

تشخیص ضربه مغزی با سی تی اسکن

تفسیر جواب ام آر آی کمر

تفسیر ام آر آی کمر باید توسط رادیولوژیست انجام شود.

پزشک متخصص رادیولوژی بعد از بررسی دقیق تصاویر، در قالب یک گزارش اطلاعات لازم را برای متخصص مغز و اعصاب یا ارتوپدی شرح می‌دهد.

پزشک متخصص مغز و اعصاب یا متخصص ارتوپدی پس از مشاهده تصاویر و مطالعه گزارش ارائه‌شده، می‌تواند علت بروز کمر درد، پادرد یا فلج‌شدگی قسمت پایین بدن را تشخیص دهد.

معمولا در حین تفسیر ام آر آی کمر، پزشک به‌دنبال شناسایی علائمی مانند موارد زیر است:

• ناهنجاری‌های مادرزای یا تکاملی در ناحیه کمر
  • تغییرات دژنراتیو، مانند فتق یا شکستگی هرکدام از دیسک‌های کمر
  • التهاب یا عفونت در ناحیه کمر
  • بروز آبسه در ناحیه کمر
  • تومور خوش‌خیم یا بدخیم در ناحیه کمر
  • تنگی کانال نخاعی که منجر به فشرده شدن اعصاب در ستون فقرات و بروز درد شدید می‌شود.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان که باعث التهاب و تغییر شکل ستون فقرات می‌شود.
  • اسپوندیلولیستزیس یا لغزندگی مهره که بر تراز ستون فقرات تأثیر می‌گذارد.

اگر تصاویر ام آر آی علائم خاصی را نشان ندهند، نیازی به اقدام خاصی نیست. البته نباید احتمال نتیجه مثبت کاذب را نادیده گرفت. وضعیتی‌ که اسکن نشان می‌دهد که مشکلی وجود دارند، درحالی‌که در واقعیت مشکلی وجود دارد.

به‌همین‌دلیل، مراجعه به یک مرکز ام آر آی و تفسیر جواب ام آر آی کمر توسط یک پزشک متخصص باتجربه اهمیت زیادی دارد.

قابل ذکر است که ام آر آی کمر و ستون فقرات به طور قطعی نشان نمی‌دهد که یک فرد مشکل خاصی دارد و ممکن است نیاز به انجام آزمایشات بیشتری باشد.

چگونه برای انجام ام آر آی  کمر آماده شویم؟

اگر ضربان‌ساز قلب دارید باید از قبل به پزشک خود اطلاع دهید. معمولاً در این وضعیت پزشک روش دیگری را برای بررسی مهره‌های کمر، مانند سی تی اسکن، پیشنهاد می‌کند.

قبل از تصویربرداری لازم است تمام جواهرات و وسایل فلزی همراه خود مانند عینک و ساعت را خارج کنید و لباس مخصوص بیمارستان بپوشید.

دستگاه ام آر آی برای ایجاد میدان مغناطیسی، آهنرباهای قوی دارد و می‌تواند با جذب فلزات در تصاویر اختلال ایجاد کند. پس اگر ایمپلنت فلزی دارید یا هر یک از موارد زیر در بدن شما وجود دارند، حتما به پزشک خود اطلاع دهید:

• دریچه‌های مصنوعی قلب
  • پین
  • مفاصل یا اندام‌های مصنوعی
  • استنت

اگر سابقه واکنش‌ آلرژیک به ماده حاجب را دارید، حتما از قبل به رادیولوژیست خود اطلاع دهید.

جهت دریافت نوبت بخش ام آر آی از مرکز تصویربرداری بیمارستان عدل تهران زیر نظر دکتر آیدین تقی لو، با شماره زیر تماس بگیرید:

021-22065880

فواید و مزایای ام ار ای کمر

یکی از بزرگترین مزایای ام آر آی کمر در مقایسه با روش‌های تصویربرداری با اشعه ایکس، ایمنی بالای آن است.

اصولا امواج مغناطیسی و رادیویی خطری برای سلول‌های بدن ندارند.

جالب است بدانید که وضوح تصاویر ام آر آی خیلی بیشتر از سایر روش‌های تصویربرداری است و می‌تواند علاوه‌بر بافت‌های سخت، اطلاعاتی در مورد بافت‌های نرم کمر و ستون فقرات نیز ارائه دهد.

به‌همین‌دلیل، در اغلب موارد، پزشک ام آر آی کمر را برای تشخیص بهتر مشکلات ستون فقرات، به‌خصوص بعد از مشاهده علائم زیر توصیه می‌کند:

• کمردرد همراه با تب
  • آسیب به ستون فقرات
  • کمردرد مداوم یا شدید
  • علائم بیماری ام اس
  • مشکلات مثانه
  • علائم سرطان مغز یا ستون فقرات
  • ضعف، بی‌حسی یا سایر مشکلات در پاها

درصورتی‌که کاندید جراحی در ناحیه کمر باشید، پزشک جراح ام آر آی برای کمر و ستون فقرات را حتماً تجویز می‌کند. زیرا کمک می‌کند تا قبل از ایجاد برش به‌خوبی مشکلات را بررسی کند.

تصاویر ام آر آی با وضوح بالایی استخوان‌ها، دیسک‌ها، نخاع و فضاهای بین استخوان‌های مهره‌ای که اعصاب از آن‌ها عبور می‌کنند را نشان می‌دهد.

آیا ام آر آی کمر برای ستون فقرات خطرناک است؟

برخلاف عکس‌برداری استاندارد با اشعه ایکس و سی تی اسکن، ام آر آی از اشعه یونیزان استفاده نمی‌کند. به‌همین‌دلیل یک جایگزین عالی برای زنان باردار و کودکان در حال رشد در نظر گرفته می‌شود.

تا به امروز، هیچ عوارض جانبی نگران‌کننده‌ای از امواج رادیویی و مغناطیسی برای ستون فقرات گزارش نشده است. اما باید توجه کنید که حتمآً انجام ام ار ای باید با نظر پزشک متخصص و با در نظر گرفتن شرایط قبلی و فعلی شما تجویز شود.

البته آهنرباهای مورد استفاده در ام آر آی می‌توانند باعث ایجاد مشکل در ضربان‌سازها شوند یا باعث جابجایی پیچ‌ها یا پین‌های کاشته‌شده در بدن شما شوند. مساله دیگر واکنش آلرژیک به ماده حاجب است.

اگرچه واکنش‌های آلرژیک به ماده حاجب اغلب خفیف هستند و به‌راحتی با دارو کنترل می‌شوند، اما در برخی از افراد می‌توانند منجر به بروز شوک آنافیلاکسی و حتی مرگ شوند.

انجام ام آر آی  در بیمارستان عدل تهران

پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت بهترین نتایج و کاهش خطر بروز هرگونه عوارض جانبی، به مرکزی مراجعه کنید که کادر درمان حرفه‌ای و تجهیزات پزشکی به‌روز و پیشرفته داشته باشد.

مرکز تصویربرداری بیمارستان عدل تهران با مدیریت دکتر آیدین تقی لو با سابقه طولانی و امکانات عالی خود نشان داده است که بهترین مرکز ام آر آی غرب تهران است.

علاوه‌بر ام آر آی ستون فقرات و کمر، می‌توانید از خدمات عالی ام آر آی مغز و ام آر آی گردن این مرکز نیز بهره‌مند شوید. تفسیر ام آر آی کمر در این مرکز با دقت عمل زیادی انجام می‌شود.

خدمات

ام آر آی
سی تی اسکن
سونوگرافی
رادیولوژی

جستجو در مقالات

اخرین مقالات

سی تی اسکن بالای 100 کیلو در تهران

در بیمارستان‌ عدل و رسالت، سی تی اسکن بالای 100 کیلو نیز صورت می‌گیرد و بیماران دارای وزن بالا به‌راحتی می‌توانند از این روش تشخیصی استفاده کنند.

دریافت نوبت آنلاین

در هر ساعت از شبانه روز می توانید خدمت مورد نظر خود را رزرو کنید.