آتروفی سیستم چندگانه یا ام اس ای (MSA)

برخی از افراد به بیماری‌های نادری مبتلا می‌شوند که زندگی آنها را با چالش‌های جدی روبرو می‌سازد. یکی‌ از این بیماری‌ها، آتروفی سیستم چندگانه است که سیستم عصبی فرد را درگیر می‌سازد و کنترل حرکات اعضای بدن را از او می‌گیرد.

اینکه بیماری‌ msa چیست و چگونه بروز می‌‌کند و آیا درمانی دارد یا خیر، موضوعی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

آتروفی سیستم چندگانه چیست؟

بیماری آتروفی سیستم چندگانه (multiple system atrophy) یا msa، نوعی بیماری نادر است که در آن سیستم و سلول‌های عصبی مغز دچار آسیب و اختلال می‌شوند‌.

این بیماری بر عملکردهای مختلف بدن مانند حرکت کردن، تعادل، اختیار مثانه، جویدن، گفتار و تنفس تاثیر می‌گذارد و زندگی فرد را با مشکلات جدی روبرو می‌سازد‌.

بیماری ام اس ای، ‌بزرگسالان بالای 30 سال را درگیر‌ می‌کند و علائم آن اغلب در 50 تا 60 سالگی بروز می‌کند.

شدت پیشرفت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است و ممکن از 5 تا 10 سال نیز به‌طول بیانجامد. در نهایت می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود‌.

آنژیوگرافی قلب

علائم آتروفی سیستم چندگانه چیست؟

علائم آتروفی سیستم چندگانه با علائم بیماری پارکینسون شباهت بسیاری دارد. پزشکان ممکن است در ابتدا تشخیص پارکینسون دهند، اما با آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتر می‌توانند به وجود این بیماری پی ببرند.

لازم به ذکر است بیماری msa دارای دو نوع پارکینسونی و مخچه‌ای است که مهم‌ترین علائم آن عبارتند از:

• سفت شدن عضلات
  • زمین خوردن
  • لرزش
  • راه رفتن آهسته
  • مشکلات حرکتی
  • مشکل بلعیدن
  • حرف زدن نامفهوم
  • تغییرات بینایی
  • از دست دادن میل جنسی
  • گردش خون ضعیف
  • اختلالات خواب
  • افت فشار خون
  • عدم کنترل مثانه

علت بیماری ام اس ای چیست؟

با وجود تحقیقات بسیار درباره علل این بیماری، هنوز هیچ علت مشخصی یافته نشده است.

برخی از پزشکان آن‌را ارثی و برخی دیگر این بیماری‌ را به آلودگی‌های موجود در محیط ربط می‌دهند. اما هیچ مدرک معتبری برای تایید این نظریه‌ها وجود ندارد.

در بررسی‌هایی که از بیماران ام اس ای صورت گرفته تجمع پروتئینی به نام آلفا سینوکلئین را در بافت مغز و سلول‌های آسیب دیده نشان می‌دهد. در نتیجه برخی از پزشکان تجمع بیش از اندازه این پروتئین را عامل اصلی بیماری آتروفی سیستم چندگانه می‌دانند.

تشخیص آتروفی سیستم چندگانه چگونه ممکن است؟

آتروفی سیستم چندگانه در دسته بیماری‌های نادری قرار دارد که تشخیص آن‌‌ها کمی دشوار است مخصوصا آنکه بسیاری از علائم‌ آن به پارکینسون شباهت دارد. برای تشخیص msa باید سابقه پزشکی فرد به‌‌طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد و معاینه عصبی انجام شود.

آزمایش‌هایی که اغلب برای تشخیص بیماری ام اس ای در نظر گرفته می‌شود عبارتند از:

• آزمایش‌های مربوط به افزایش فشار مغزی، فشار خون و ضربان قلب
  • ارزیابی عملکرد مثانه
  • آزمایش‌های تصویربرداری پزشکی: شامل اسکن‌های مغزی شامل ام آر آی مغز، اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (پت اسکن) و اسکن انتقال دهنده دوپامین (DaT)

مورد مهم دیگری که به تشخیص آتروفی سیستم چندگانه کمک می‌کند عدم تاثیر داروهای پارکینسون‌ است. چراکه در ابتدا به‌دلیل شباهت‌های این دو بیماری، داروی پارکینسون تجویز‌ می‌شود. در صورت عدم تاثیر این داروها، پزشکان می‌توانند وجود بیماری را تشخیص دهند.

جهت انجام انواع تصویربرداری در مرکز تصویربرداری بیمارستان عدل تهران با مدیریت دکتر آیدین تقی لو، با شماره زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۲۰۶۵۸۸۰

جهت انجام انواع تصویربرداری در مرکز تصویربرداری بیمارستان رسالت تهران زیر نظر دکتر تقی لو، با شماره زیر تماس بگیرید:

۰۲۱-۲۶۷۰۳۳۷۲

روش‌های درمان آتروفی سیستم چندگانه

در حال حاضر، درمان خاصی برای متوقف یا کند کردن بیماری ام اس ای وجود ندارد.

روش‌هایی برای کمک به این بیماران در نظر گرفته می‌شود که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• مصرف داروی لوودوپا که توانایی حرکت کردن را در‌ این بیماران بهبود می‌بخشد، اما اثربخشی آن کوتاه مدت است.
  • تشنج یا غش کردن که در این بیماران رخ می‌دهد ممکن است با رژیم‌های غذایی پرنمک یا تجویز داروهای مخصوص افت فشار خون بهبود یابد.
  • تزریق بوتاکس برای بهبود وضعیت عضلات انجام می‌شود.
  • داروهای کنترل اختیار مثانه و بی‌خوابی
  • گفتار درمانی
  • استفاده از لوله تغذیه برای حل مشکل بلعیدن
  • فیزیوتراپی برای حل مشکلات حرکتی و کاهش انقباض عضلات
  • استفاده از واکر و ویلچر و کمک گرفتن از پرستار برای انجام فعالیت‌های روزانه

تشخیص ام اس ای در تهران

مراکز تصویربرداری تخصصی پزشکی دکتر تقی لو در غرب و شرق تهران به همراه تیم پزشکی مغز و اعصاب آن، می‌توانند به شما در زمینه تشخیص بیماری آتروفی سیستم چندگانه و جلوگیری از بروز علائم شدید آن کمک کنند. جهت اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره  ۰۲۱۲۲۰۶۵۸۸۰ تماس بگیرید.

خدمات

ام آر آی
سی تی اسکن
سونوگرافی
رادیولوژی

جستجو در مقالات

اخرین مقالات

سی تی اسکن بالای 100 کیلو در تهران

در بیمارستان‌ عدل و رسالت، سی تی اسکن بالای 100 کیلو نیز صورت می‌گیرد و بیماران دارای وزن بالا به‌راحتی می‌توانند از این روش تشخیصی استفاده کنند.

دریافت نوبت آنلاین

در هر ساعت از شبانه روز می توانید خدمت مورد نظر خود را رزرو کنید.